Parowce są na wodę
Okres największej popularności tego typu okrętów przypada na XIX wiek.
Pierwszą łódź parową zbudował markiz Claude François Jouffroy d’Abbans w 1783 r. Nazwał ją Pyroscaphe (ognisty statek) i wyposażył w napędzane maszyną parową wiosła. Wynalazek pomyślnie przeszedł próby na rzece i stał się podstawą dalszego rozwoju statków parowych.
Pierwszy rejs statkiem parowym odbył się w 1807 roku. Był to parowiec zbudowany przez Roberta Fultona oraz Roberta Livingstona. Statek, zwany późnej jako Clermont przewoził pasażerów między Nowym Jorkiem a Albany. Był on zdolny do pokonania 150 mil w ciągu 32 godzin. Następnie w 1812, Fulton stworzył pierwszy parowy okręt wojenny, zwany Demologos.
W początkowym okresie budowy statków na parę nieraz dochodziło do eksplozji kotłów, które okazywały się zbyt mało wytrzymałe. Jednak w drugiej połowie XIX wieku udoskonalono technikę ich budowania i podróże parowcami stały się niezwykle popularne. Właśnie na ten okres przypada czas największej świetności parowców.
Aby wytworzyć potrzebną do napędzania statku parę początkowo spalano węgiel lub drewno. Z czasem, zaczęto stosować paliwa płynne np. olej opałowy. Obecnie parowce są w większości wypierane poprzez napęd spalinowy. Wyjątkami są statki o napędzie nuklearnym oraz tankowce transportujące ropę naftową, na których nadal można spotkać napęd parowy.
W okresie swej świetności statki parowe pływały zarówno po rzekach, jak i oceanach. Wiele z nich, np. parowce na Missisipi i trwale zapisały się w kulturze transportu, jednak do najbardziej imponujących osiągnięć w dziedzinie statków parowych należały niewątpliwie transatlantyki. Były to statki pasażerskie, pływające na linii Europa – Ameryka Północna. Najsłynniejszym z nich, otoczonym legendą, jest z całą pewnością Titanic. Statek, który zatonął podczas swojego pierwszego rejsu wyposażony był w dwie czterocylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania. Znaczenie transatlantyków zmalało wraz z rozwojem połączeń lotniczych, lecz przez lata stanowiły one szczyt rozwoju statków parowych.