Nie wymagamy doświadczenia żeglarskiego

CZARTER jachtów

► FIRMY CZARTEROWE i wiarygodność
► ARMATOR i informacje o nim
► JACHTY i ŁODZIE jaki typ wybrać
► GDZIE SZUKAĆ informacji o akwenach i trasach do pływania
► WYBÓR TRASY i opcja ONE WAY
► CZARTER JACHTU jak i gdzie mogę znaleźć odpowiedni jacht
► CZARTER JACHTU rezerwacja i bookowanie jachtu
► CZARTER JACHTU papiery i dokumenty
► TRANSIT log
► SKIPPER i wszystko na temat świadczenia jego usług
► UPRAWNIENIA ŻEGLARSKIE wynajmującego jacht
► UMOWA CZARTERU jak jest skonstruowana i na co powinieneś zwrócić uwagę
► UBEZPIECZENIE i wszystko na jego temat
► KAUCJA co to za diabeł
► CHECK IN i CHECK OUT co to jest
► OPÓŹNIENIE zdania jachtu
► WCZEŚNIEJSZE odebranie jachtu
► REZYGNCJA z czarteru lub rejsu
► AWARIA podczas czarteru
► CZARTER jachtu dłuższy lub krótszy niż tydzień
► CZARTER jachtu w dzień inny niż sobota
► CENA CZARTERU od czego zależy
► CENA CZARTERU kiedy rabaty
► OSZCZĘDNOŚCI NA CZARTERZE jak to zrobić w mądry sposób ?
► WALUTY płatności – karty kredytowe
► OPŁATY PORTOWE i inne dodatkowe koszty czarteru
► MARINA i kotwicowiska
► PARKING w marinach
► TANKOWANIE jachtu
► ŁADOWANIE urządzeń  elektrycznych na jachcie
► BEZPIECZEŃSTWO na jachcie
► DZIECI na jachcie
► OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE na jachcie
► ZWIERZĘ na jachcie
► WACHTY na jachcie
► PROGNOZA pogody
► MESA, KAMBUZ, KINGSTON, RUFA co to kurna jest
► ABC podstawowy sprzęt
FIRMY CZARTEROWE i wiarygodność
wiarygodna firma czarterowa czy organizator turystyki posiada:
♦ zezwolenie Urzędu Marszałkowskiego lub Wojewody na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie organizacji turystyki
♦ gwarancję ubezpieczeniową OC na rzecz klientów
To jest podstawowa sprawa formalna związana z firmami organizującymi rejsy. O spełnienie tych warunków nie trzeba pytać firmy – wystarczy samodzielnie sprawdzić na www.turystyka.gov.pl czy firma widnieje w rejestrze czy nie. Pamiętajcie jednak, że nie daje to gwarancji, że firma będzie rzetelna i dobrze organizuje rejsy dlatego warto zasięgnąć języka wśród znajomych czy czasami nie pływali kiedyś z tą firmą czarterową, sprawdzić księgę gości, przeczytać listy referencyjne, zajrzeć do galerii z rejsów. Popytać na forach żeglarskich, chociaż na to medium należy uważać szczególnie bo konkurencja potrafi w sposób chamski i nieuczciwy obsmarować.
Najlepiej jest zatelefonować i sprawdzić ich profesjonalizm przy obsłudze klienta.
Na pewno większy potencjał mają firmy czarterowe, które organizują rejsy ponieważ nie tylko pośredniczą w czarterze, ale również na bieżąco organizują grupy ludzi na wspólne żeglowanie.
O randze danej firmy czarterowej świadczy również ich aktywność marketingowo – reklamowa, obecność na facebook, wypowiedzi experckie, redagowanie własnych artykułów, filmy i materiały z rejsów morskich i porady instruktażowe, organizacja szkoleń, opinie na niezależnych forach żeglarskich, obszerność Vademecum z wiedzą praktyczną, baza dobrych skipperów. Wszystkie te elementy nie są oczywiście ostatecznymi wyznacznikami profesjonalności danej firmy. Czasami mniej wypromowana firma lepiej zorganizuje czarter i będzie bardziej starała się o zadowolenie klienta niż znana marka. Grunt to zdrowe podejście, rozsądek i własne wyczucie.
ARMATOR i informacje o nim
Armator jest  to osobowość prawna lub osoba fizyczna eksploatująca własny lub powierzony jacht, bądź całą flotę jachtów. Czyli my jako agenci wynajmujemy jacht/y od armatorów – jesteśmy pośrednikami lub niejednokrotnie jesteśmy armatorami czyli właścicielami jachtów, które Wam czarterujemy. W każdym kraju mamy wielu armatorów, którzy oferują przeróżne jednostki zaczynając od różnic cenowych po roczniki jachtów. Zanim zdecydujemy się skontaktować z armatorem sprawdźmy opinie o nim, stan techniczny jachtów, poprośmy o zdjęcia jednostki. Najlepiej jednak zapytać Nas, ponieważ współpracujemy z wieloma armatorami co daje nam możliwość zaproponowania najlepszego jachtu czy chociażby negocjacji cen. Najważniejsze jest to, że po każdym rejsie dostajemy opinie od załóg zarówno o armatorze jak i jachcie.
JACHTY i ŁODZIE jaki typ wybrać
do wyboru macie :
♦ JACHTY MOTOROWE zdecydowanie dla entuzjastów żeglowania z dużą szybkością. Jachtami
motorowodnymi pływają zazwyczaj imprezowe grupy, bo są one najlepsze do pokazania się w marinie, zaproszenia wielu gości na pokład dlatego często widzimy je np. na Ibizie.
♦ BARKI / HOUSEBOUTY możemy prowadzić samodzielnie, beż żadnych szczególnych uprawnień. Idealnie sprawdzają się podczas rejsów w kilka rodzin są doskonałe dla spokojnego odpoczynku. Najczęściej spotykane na wodach śródlądowych – przede wszystkim MAZURACH i rzekach Europy Zachodniej, Francji, Niemczech, Holandii. Wszędzie gdzie kanały przeplatają się ze wspaniałymi krajobrazami.
♦ GULIETTY do wynajęcia jedynie z załogą (kapitan, kucharz, hostessa), do przemieszczania się wykorzystują siłę silnika (diesel) i żagli ale to rzadko, najlepiej nadają się w rejony Turcji, Chorwacji oraz Grecji. Mogą pomieścić do 20 osób. Są bardzo przestronne, idealne dla dużych rodzin lub grup znajomych. Można na nich urządzać grille, dyskoteki oraz wszelkiego rodzaju gry oraz zabawy. W załodze jest zawsze kapitan, kucharz oraz hostessa, którzy zajmują się załogą. Tak samo jak na barki / housebooty można zabrać np. rowery, wózki dla dzieci, gdyż jest na nich wystarczająco dużo miejsca.
♦ KATAMARANY duże, przestronne, wygodne, stabilne na kotwicy, zapewniają szybkie żeglowanie, można nimi podpływać blisko raf i plaży, przyjemnością jest skakanie z katamaranu do wody. Nieco droższe od jednokadłubowców ich areną są przede wszystkim Karaiby, Seszele, Malediwy i wielkie przestrzenie gdzie nie ma za dużo marin za to są zatoczki i kotwicowiska. W Chorwacji też, ale ze względu na małe i ciasne porciki, zdublowane opłaty portowe katamaranem pływają przede wszystkim rosjanie i inne snobki.
♦ JACHTY ŻAGLOWE nie trzeba o nich za dużo wspominać. Wszędzie dopłyną dlatego są najbardziej popularne. Nadają się na rodzinne aktywne wakacje gdzie chcemy pływać od mariny do mariny. musimy liczyć się na przechyły, dobrze sprawdzają się dla grupy przyjaciół, którzy chcą przeżyć przygodę na morzu.
Różnice między katamaranem, a jachtem żaglowym:
Ponieważ pływaliśmy i na katamaranach i na wielu jachtach żaglowych, możemy Wam pomóc bezpośrednio w wyborze… a wybór jest prosty, bo w momencie kiedy liczymy się z pieniędzmi to zazwyczaj wybieramy tańszy jacht, natomiast gdy nie mamy większych ograniczeń finansowych to do obgadania pozostaje tylko kwestia na jakim akwenie pływamy, w ile osób i kiedy?
Jacht żaglowy z całą pewnością jest tańszy w wyczarterowaniu, szybciej na niego znaleźć skippera ponieważ istnieje pogląd, że katamarany prowadzi się ciężej. Jednak jest to tylko „fama”, prawdą jest jedynie to że katamaranem ciężej wchodzi i parkuje się w marinie. Są też dla niego wyższe opłaty i trzeba je wcześniej rezerwować, bo często ciężko znaleźć 2 wolne miejsca koło siebie. Gdy pływamy jachtem na pewno mamy więcej frajdy podczas przechyłów, dlatego że katamaran ma max. przechyl rzędu 5 stopni. Katamaran posiada również przestronną messę i wygodny kokpit oraz pokład słoneczny idealny do opalania się . Bezpieczniejszy jest także dla dzieciaków, które mają więcej miejsca do zabawy, można na niego zabrać również wózek dla dziecka. Dużym plusem jachtów jest ich większy zasięg odnośnie wyboru akwenu.
♦ LUXUSOWE jachty żaglowe i motorowe – nie wiedzieć dlaczego pozostają na końcu 😉
wybór zależy od Waszych planów wakacyjnych, budżetu i akwenu przy czarterze należy zwrócić uwagę na rocznik, wyposażenie i armatora
GDZIE SZUKAĆ informacji o akwenach i trasach do pływania
Kanałów z bazą wiedzy można znaleźć bardzo dużo zarówno w internecie jak i fachowej prasie. Oczywiście polecamy naszą stronę  z wieloma praktycznymi wskazówkami, poradami i opisami. Bardzo fajną sprawą jest również bezpłatne internetowe wydanie magazynu ‘’Wiatr’’. Dodatkowo jest wiele tematycznych portali żeglarskich, gdzie zamieszczane są ciekawe artykuły, felietony, newsy i porady na tematy żeglarskie. Polecamy się również i zachęcamy abyście zwracali się do nas z konkretnymi zapytaniami. W miarę naszej wiedzy i doświadczenia będziemy publikowali odpowiedzi na nurtujące Was pytania. Niezastąpione są też locje oraz przewodniki dla żeglarzy, a także przewodniki turystyczne. Na naszej stronie znajdziecie także mapki proponowanych tras, z opisami miast i miejsc wartych zwiedzenia wraz z licznymi atrakcjami.
WYBÓR TRASY i opcja ONE WAY
wybór trasy uzależniony jest od:
• terminu, w którym czarterujemy jacht
• mariny z której wychodzimy jachtem
• pory roku i pogody
• umiejętności skippera, wieku, doświadczenia i kondycji uczestników
• ilości atrakcji
• kosztów marin do, których chcemy wpływać
• łatwości pływania – pływy, prądy, wiatry, charakterystyki akwenu, ruchu innych jednostek    ograniczeń administracyjnych i terytorialnych.
Opcja ONE WAY oznacza to, że jak zazwyczaj pływamy z mariny A do mariny B  i przypływamy z powrotem do mariny A, tak w opcji ONE WAY płyniemy z mariny A do B i nie wracamy. Opcja ta jest nieco droższa, ponieważ armator musi wliczyć sobie w koszt przeprowadzenie jednostki do mariny docelowej (gdyż będzie czekała już na nią kolejna załoga). Dla Nas jako czarterujących jest to bardzo fajna i ciekawa opcja, bo zwiedzamy dwa razy tyle i przez całą trasę jesteśmy w innych nowych marinach gdyż nie musimy wracać do mariny początkowej. Dopłata za wybór tej opcji waha się zazwyczaj w granicach 250 €. Nie mówimy tu o zorganizowanych rejsach gdzie nad wszystkim czuwa organizator i tak planuje trasę aby jacht nie musiał nigdzie wracać bo nowa załoga będzie czekała tam gdzie my skończyliśmy.
CZARTER JACHTU jak i gdzie mogę znaleźć odpowiedni jacht
odpowiadającym naszym preferencjom jacht morski czy śródlądowy można szukać za pomocą:
♦ internetu
♦ bezpośrednio u armatora
♦ wybrać się na Targi żeglarskie, gdzie swoje stanowiska mają firmy czarterujące jachty
najprostszą formą jest zwrócenie się z bezpośrednim pytaniem do armatora jachtu lub firmy
pośredniczącej w czarterze czyli takiej jak nasza bo w naszej ofercie posiadamy zarówno własne
jachty jak i zaprzyjaźnionych firm w najpopularniejszych kierunkach żeglarskich świata.
Macie 3 kanały dotarcia do nas, a tym samym do wyszukania wymarzonego czarteru:
♦ możecie do Nas zadzwonić i dowiedzieć się wszystkiego z najlepszego źródła, bo od osób które czynnie żeglują i kochają to co robią oraz posiadają 12 jachtów morskich i śródlądowych. Zawsze jesteśmy pod telefonem nawet w trakcie, gdy prowadzimy rejsy
♦ skorzystać z zapytania wypełniając formularz i odpowiadając na pytania pomocnicze, które tam zamieściliśmy
♦ bezpośrednio korzystając z wyszukiwarki jachtów, która na bieżąco jest aktualizowana o nowe jachty, ceny i promocje
Do znalezienia odpowiedniej jednostki potrzebujemy odpowiedzi na parę kwestii:
• gdzie chcecie płynąć
• kiedy chcecie płynąć
• czym chcecie płynąć (katamaran, łódź żaglowa / motorowodna, guleta, barka)
czy życzycie sobie jakiegoś konkretnego producenta, model, rok budowy, wyposażenie itp.
• czy potrzebujecie skippera czy chcecie płynąć sami
• w ile osób chcecie płynąć i jak dobrze się znacie czy wśród uczestników jest osoba posiadająca patent żeglarski i czy będą osoby pływające pierwszy raz na wodach morskich
• jakie widełki cenowe bierzecie pod uwagę przy czarterze
Oczywiście jeżeli płyniecie pierwszy raz określenie tego wszystkiego wymaga małego pogłówkowania oraz pewnej wiedzy praktyczniej, dlatego macie od tego nas aby wszystkie te elementy odpowiednio ze sobą zgrać w jedną praktyczną mającą’’ ręce i nogi’’ całość …
Jeżeli jednak chcecie najpierw sami na spokojnie określić widełki Waszego wyjazdu w naszym VADEMECUM znajdziecie całą wiedzę praktyczną na temat:
♦ jachtów
♦ akwenów
♦ pogody
Okej, gdy macie już odpowiedź na te podstawowe pytania pozostaje reszta już bardziej szczegółowych, które doprecyzują konkretnie czarter:
• jakie doświadczenie żeglarskie potrzebuje Wasza załoga i sam prowadzący rejs?
• czy chcemy prowadzić go sami czy wynajmujemy skippera?
• czy znamy akwen, który wybraliśmy?
• czy posiadamy konkretne preferencje dotyczące modelu jachtu, stoczni, wyposażenia
• jaka ilość koi/kabin/wc Was interesuje
• czy na Wasz rejs jadą osoby, które się znają, czy są to pary, a może single (czy mogą spać razem w kajucie, a może preferują łóżka piętrowe)
• w jakim przedziale wiekowym chcielibyśmy wyczarterować jacht
CZARTER JACHTU rezerwacja i bookowanie jachtu
♦ za pomocą wyszukiwarki zamieszczonej na naszej stronie internetowej
♦ kontaktując się z nami drogą mailową lub telefoniczną
wchodzicie sobie na naszą wyszukiwarkę
Wypełniacie pola wyszukiwarki zgodnie z Waszymi preferencjami odnośnie akwenu, jednostki, itd.
Klikacie – szukaj i po chwili pojawiają się Wam wyniki wyszukiwania
Dostajecie informacje na temat dostępności jachtu, ceny, promocji, wyposażenia, zdjęcia (ofertę możecie wyselekcjonować na podstawie np. ceny od najniższej do najwyższej)
Jeżeli, któraś z nich spodoba Wam się, klikacie na wstępną rezerwację
Wstępna rezerwacja nie zobowiązuje Was do niczego, w międzyczasie możecie oczywiście szukać innych ofert, w ciągu 6 dni musicie jednak zdecydować się bo rezerwacja Wam przepadnie
Jeżeli się zdecydujecie, potwierdzamy Wam rezerwację i dosyłamy niezbędne dokumenty w celu dopełnienia kontraktu
Wpłata pieniędzy za czarter/rejs jest potwierdzeniem kontraktu
co dostajecie od nas:
♦ wsparcie 24 odnośnie Własnego czarteru
♦ pakiet informacji na temat akwenu, atrakcji turystycznych
♦ pakiet dokumentów do wypełnienia dotyczących czarteru
CZARTER JACHTU papiery i dokumenty
• faktura pro-forma/ faktura po zakończeniu czarteru
• crewlist czyli lista załogi, z wszystkimi danymi z dowodu osobistego lub paszportu
• umowę z armatorem,
• dokumenty dla skippera świadczące o jego patencie,
• voucher z danymi o czarterze, informacjami na temat dodatkowego wyposażenia, które będzie Wam potrzebne np. ponton, ręczniki, pościel, transport z lotniska do mariny, dziennik pokładowy
locje/przewodniki po akwenach (znajdują się na jachcie), końcowe sprzątanie, ubezpieczenie
TRANSIT log
są to różne opłaty administracyjne, w każdym kraju inne ( podaje kwoty na podstawie Chorwacji)
• zezwolenie na żeglugę (około 50€)
• zezwolenie na żeglugę (około 50€)
• podatek turystyczny TOURIST TAX w Chorwacji (1€ za dzień/osoba)
• Transit Log to często wliczane przez armatorów sprzątanie końcowe jachtu, ręczniki, pościel
SKIPPER i wszystko na temat świadczenia jego usług
Polski skipper z całą pewnością będzie tańszy, natomiast zagraniczny może nam pokazać o wiele więcej uroczych zakątków.
♦ Skipper lokalny to koszt rzędu około 100-180€ za dobę + miejsce na jachcie + wyżywienie
♦ Skipper z Polski to koszt rzędu 50€ za dobę lub około 1000pln/netto za tydzień + transport + wyżywienie + miejsce na jachcie
Jeżeli dobrze się z kimś dogadamy to możemy jeszcze znaleźć tzw. skipperów za „michę” ale wtedy jakość to kwestia szczęścia lub obiektywnych referencji – powodzenia w szukaniu i podpytywaniu.
Pamiętajmy, że wynajmując skippera płacimy za jego transport oraz wyżywienie. Skipper jest najważniejszą osobą na jachcie i musimy słuchać jego komend, ponieważ to on odpowiada za Nasze bezpieczeństwo oraz jacht. Skipper może ale nie musi gotować obiadki czy dokonywać chociażby opłat w marinach. Na portalach żeglarskich jest wielu skipperów tych zawodowych i tych mniej zawodowych (tzn. pływających jedynie okazyjnie, sezonowo lub stricte wakacyjnie). Jeżeli nie jesteście pewni co do odpowiedniej osoby to polecamy Naszą bazę sprawdzonych, wesołych a zarazem odpowiedzialnych kapitanów, którzy nie jeden akwen znają jak własną kieszeń.
UPRAWNIENIA ŻEGLARSKIE wynajmującego jacht
większość armatorów uzależnia wynajęcie jachtu żaglowego na wodach śródlądowych od posiadania chociażby patentu żeglarza jachtowego i sternika motorowodnego w przypadku jachtów motorowych. Na morzach potrzebny jest patent sternika jachtowego lub jachtowego sternika morskiego. Wszystkie te patenty po odbytym kursie i zdanym egzaminie lub wypływanych i udokumentowanych opinią z rejsu godzinach zostaną wydane przez Polski Związek Żeglarski i to dotyczy wszystkich Polaków czarterujących jachty w krajach UE. Dodatkowo wymagane jest minimum świadectwo radio operatora SRC (krótkiego zasięgu), które musi posiadać jeden z członków załogi na jachcie, niekoniecznie skipper; ewentualnie, w niektórych regionach świata akceptowany jest zamiast patentu, opis doświadczeń żeglarskich.
Jeżeli nie posiadamy żadnego z wymaganych patentów jedynym w tym przypadku rozwiązaniem jest wypożyczenie skippera lub kapitana polskiego bądź zagranicznego.
W momencie gdy posiadamy patent lecz nie czujemy się zbyt pewnie, możemy na miejscu wypożyczyć skippera na 2-3 dni, który odświeży nam wiedzę. Stare patenty również zachowują swoją ważność. Osoby poniżej 18 roku życia, mogą prowadzić jacht jedynie pod opieka osoby dorosłej. Patent żeglarza jachtowego pozwala na kierowanie jachtem z silnikiem dowolnego rodzaju i o dowolnej mocy, warunek jest jeden musi to być jacht żaglowy, a silnik jest w tym wypadku napędem pomocniczym. W Grecji potrzebna jest z kolei druga osoba, która będzie posiadała umiejętności samodzielnego prowadzenia jachtu gdyby była taka potrzeba.
Optymalnym rozwiązaniem dla osób opływanych potwierdzający ich umiejętności jest ceryfikat ISSA
OSZCZĘDNOŚCI NA CZARTERZE jak to zrobić w mądry sposób ?
• jachty są tańsze niż katamarany
• jeżeli nie zwracacie zbyt dużej uwagi na wygodę, większa załoga oznacza rozłożenie kosztów całościowych na więcej osób i tym samym maleją one w odniesieniu do jednostki i opłat na trasie
•  starsze rocznikowo jednostki również są tańsze
•  zaczynacie i kończycie w SOBOTY
•  każdy agent ma do zaoferowania wiele rabatów np. dla stałych klientów, za kolejny czarter u tego samego armatora/agenta, first i last minute, dłuższy niż tydzień, itp
•  czarter jachtu przez agenta może okazać się dużo tańszy niż bezpośrednio u armatora
•  jadąc do Chorwacji załatwiacie własny transport i nie jest to samolot, chyba że traficie
promocje w WIZZAR lub EUROLOT
•  zabieracie większość część prowiantu z Polski
•  wcześniej bookujecie sobie atrakcje i oszczędzacie na biletach wstępu
•  zabieracie własne śpiwory jeśli pościel jest dodatkowo płatna
•  kupujecie ubiór np. w Decathlonie, a nie markowych reklamujących się sklepach
•  przygotowujecie podczas rejsu posiłki w kambuzie na jachcie i rzadko korzystacie z restauracji
•  kupujecie na cały rejs dostęp do internetu zamiast każdorazowo w marinach
•  wybieracie tańsze mariny, zatoczki, bojki, kotwicowiska
•  skipper jest kimś od Was, tzn. ktoś z Waszych znajomych
•  kupujecie wyroby regionalne i oszczędzacie na pamiątkach
•  targujecie się, gdzie się da !!! zwłaszcza w Turcji
•  dbacie o sprzęt i go nie psujecie
UMOWA CZARTERU jak jest skonstruowana i na co powinieneś zwrócić uwagę
Umowa powinna określać takie elementy czarteru jak:
• typ jachtu
• wiek czyli rocznik budowy
• wyposażenie
• czas trwania czarteru
• miejsce odebrania i zdania jednostki
• wysokość kaucji
Musi być w niej również wyszczególnione, co jest, a co nie jest wliczone jest cenę czarteru. Umowa powinna też zawierać wysokość rat oraz terminy ich uiszczenia. Powinna ustalać również zakres odpowiedzialności ajenta oraz armatora jachtu, a także przewidywać ewentualne zmiany.
KAUCJA co to za diabeł
KAUCJA – to nic innego jak pieniężna gwarancja dla armatora, że gdy ktoś z załogi coś popsuje, to będzie miał on za co naprawić szkodę. W zależności od rodzaju szkody zostanie pobrana kaucja od całej załogi, skippera lub konkretnego delikwenta w wysokości adekwatnej do naprawy.
Kaucja zazwyczaj jest pobierana w wysokości od 1000 € do nawet 5000 €. Najczęściej gotówką gdy w skład załogi wchodzą obcy sobie uczestnicy. W momencie gdy jacht czarterujemy jako osoby się znające najprościej i najwygodniej robi się rezerwację na karcie kredytowej. Nie mylić z blokadą na karcie, gdyż za rezerwację nie pobiera się żadnych opłat dodatkowych. Jeżeli jednak wartość zniszczeń jest wyższa, strata zostaje pokrywana z ubezpieczenia jachtu. Kaucja zostaje oddana w całości w momencie gdy podczas check out nie zostaną wykryte żadne szkody. Kaucja zostaje również częściowo pobrana w przypadku zagubienia np. odbijacza czy wiosła do pontonu lub gdy nie zatankujemy jachtu i nie oddamy go z pełnym zbiornikiem.
kaucja nie obejmuje – uszkodzenia silnika do pontonu oraz uszkodzenia żagli
UBEZPIECZENIE KAUCJI – istnieje również coś takiego. Składka ubezpieczenia jest bezzwrotna (niezależnie od tego czy szkoda wystąpiła czy nie). Idealna dla tych, którzy nie chcą operować kartą kredytową lub nie chcemy ryzykować, że nie odzyskamy pieniędzy z uiszczonej kaucji na karcie kredytowej lub wpłaconej gotówki. Ubezpieczenie KAUCJI zazwyczaj wynosi około 20% wartości kaucji.
UBEZPIECZENIE i wszystko na jego temat
wiedzę na temat ubezpieczenia najlepiej zasięgnąć u źródła czyli u wybranej firmy ubezpieczeniowej. Poniżej podajemy LINKI do ciekawego artykułu na ten temat:
http://www.tawernaskipperow.pl/skipperze-sprawd-gdzie-i-jak-si-ubezpieczy-cz1,935,artykul.html
http://nauticanord.pl/ubezpieczenia/
znajdziecie tu informacje na temat:
• polisy OC dla załogantów i skipperów
• ubezpieczenia jachtu CASCO i OC
• ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków
• zwrotu kosztów leczenia
• ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z czarterów
CENA CZARTERU od czego zależy
to bardzo rozbudowane pytanie ponieważ cena uwarunkowana jest wieloma czynnikami. Począwszy od tego czym płyniemy i na jakim akwenie, a skończywszy na tym w jakich marinach staniemy, czy skorzystamy z pościeli i ręczników przygotowanych przez armatora, internetu itp.
poniżej przedstawiamy wypunktowane elementy składowe kosztów całego czarteru/rejsu:
• akwen gdzie chcemy wyczarterować jacht
• rodzaj jednostki którą chcemy pływać – barka, katamaran, jacht żaglowy, motorówa
• wielkość jachtu, producent, rocznik
• okres sezonu, w którym chcemy pływać
• ilość osób na jednostce (jest różnica gdy bierzemy jacht 8 osobowy i komplet 8 osób śpiących w kabinach i w messie, w przeciwieństwie gdy 6 osób zajmuje 2 osobowe kabiny, a jest mesa pusta)
• od tego czy mamy własnego skippera
• transit log i co jest wliczone
• pościel, ręczniki itp
• dodatkowa opłata z ponton z silnikiem
• ewentualnie dodatkowa opłata przy czarterze one-way
• kaucja do zwrotu i w jakiej części ją dostaniemy lub ubezpieczenie kaucji
• od tego czy więcej pływamy na żaglach czy na silniku (tankowanie paliwa)
• kotwicowiska, opłaty w marnie
• wyżywienie własne, restauracje czy na jachcie
• transport tam i powrót
• parkingi za zaparkowane auto
• transfer miedzy mariną a lotniskiem
• opłaty za wejściówki do parków narodowych, muzeów itp
• atrakcje, alkohol, kluby nocne, pamiątki, wieczory tematyczne
• wynajem samochodów, skuterów, rowerów + paliwo
• roaming i opłaty za komórkę, internet
Ostateczna CENA CZARTERU / REJSU uzależniona jest od wielu czynników tych przewidzianych i tych niestety mniej przewidzianych, o których często dowiadujemy się np. dopiero na miejscu lub ze względu na jakieś niespodziewane sytuacje. Aby jednak dobrze zaplanować swój wakacyjny budżet warto wcześniej wypisać sobie na kartce wszystkie możliwe wydatki i skalkulować „widełki cenowe”. Pozwoli nam to z całą pewnością na skupieniu się na wypoczynku a nie na szukaniu bankomatu czy chociażby kantoru.
Dostajemy bardzo często zapytanie od klientów – czy podczas podpisywania umowy na czarter lub rejs występują jakieś koszty dodatkowe, opłaty manipulacyjne lub inne? Nasza odpowiedź brzmi NIE. Warto natomiast jest sprawdzić w umowie za co płacimy i co jest w niej uwzględnione, a czego nie ma. Czasami zdarza się, że mamy zakontraktowaną np. pościel i ręczniki a czasami jest to dodatkowa opłata, w zależności od armatora. Zwyczajowo do umowy dostajemy jeszcze Voucher z potwierdzeniem jachtu, płatności i dodatkowych usług lub elementów wyposażenia jak np. ponton i silnik do pontonu (dodatkowo płatne), przetransportowanie z lotniska do mariny, inne.
Na rejs musimy także zabrać około 100-200€ na kaucję zwrotną (czyli płacimy na początku rejsu i dostajemy z powrotem na jego koniec, pieniądze zostaną zwrócone w całości w momencie gdy nic nie zepsujemy, zgubimy i nie wyrządzimy żadnych szkód. W innym przypadku zostanie ona zmniejszona o odpowiednią sumę, zgodną rzecz jasna z ewentualnymi kosztami naprawy).
Około 150€ warto jest również przeznaczyć na kasę jachtową, pamiętajcie skipper nie dokłada się do niej, tak samo płacimy za jego ewentualny transport i oczywiście prowadzenie jachtu. Jest to kwota od 80-150€ za dzień, w zależności od tego czy jest to Polak, na jakim akwenie, na jak długo i z jakim stopniem żeglarskim. Kasa jachtowa zazwyczaj wydawana jest na jedzenie, picie, opłaty portowe, paliwo i inne wydatki w zależności od decyzji załogi.
Plus pamiętajcie o około 150-200€ na wydatki własne.
CENA CZARTERU kiedy rabaty
Jeżeli chodzi o możliwość negocjacji cenowych przy czarterze i rejsach to Armator i agent przewidują następujące rabaty:
• wczesne rezerwacje – najczęściej przy dokonaniu rezerwacji przed 01 stycznia
• rabat uzyskany na Targach Żeglarskich
• czartery dłuższe niż 7 dni
• last minute – rabat za zdecydowanie się w ostatniej chwili
• first minute – rabat za zdecydowanie się w roku poprzedzającym czarter
• rabat dla stałego klienta (liczy się od 2 czarteru)
• rabat dla więcej niż jednego jachtu/katamaranu (rabat do wynegocjowania)
• rabat za płatność 100% (obniżka do negocjacji)
OPŁATY PORTOWE i inne dodatkowe koszty czarteru
To zazwyczaj opłata za postój w marinie, prąd i wodę. Dodatkowo można zakupić dostęp do Internetu. Bardzo popularne w Chorwacji jest np. to że nie płacimy za sam postój ale udajemy się do konoby (restauracji), która jest w posiadaniu właściciela miejsca  i tam należy zamówić jedzenie.
opłaty za postój w marinie są zróżnicowane, w zależności od:
• akwenu
• wielkości mariny
• odległości od centrum miasta/ atrakcji turystycznych
• sanitariatów
• długości/wielkości jachtu
cena za postój w marinie obejmuje:
• postój
• dostęp do wody
• dostęp do prądu (na niektórych wyspach tylko w określonych godzinach)
• dostęp do sanitariatów
• czasami dostęp do Internetu
W niektórych marinach mamy dostęp do map pogodowych, ksera, czy skorzystania z poczty mailowej
WALUTY płatności – karty kredytowe
Jeżeli chodzi o płatność to bez problemu wszędzie można płacić kartami kredytowymi
CHORWACJA – polecam raczej zakupić kuny, a już najbardziej korzystne jest wyciąganie pieniędzy z bankomatu. Zazwyczaj nie ma problemu z odszukaniem bankomatu. W EURO można płacić w sklepach, konobach, ale lepiej mieć przy sobie kuny. Pamiętajcie, że podczas przejazdu na trasie PL – HR są postoje i wtedy warto mieć przy sobie EURO lub walutę danego kraju. W Chorwacji bez problemu możemy w większych miastach odnaleźć kantory gdzie można wymienić złotówki i EURO na KUNY po dość korzystnym kursie.
KANARY – płacimy w EURO. Ciężej o kantory i bankomaty, mniej dużych miast, większe odległości
KARAIBY – płacimy w DOLARACH karaibskich lub amerykańskich – bankomatów praktycznie brak
TURCJA – LIRY oraz EURO. Nie ma różnicy czy bardziej opłaca się płacić w EURO czy w LIRACH.
Biorąc to razem do przysłowiowej „kupy’” na cenę czarteru składa się bardzo wiele elementów:
• wielkość jachtu
• okres, w którym chcemy wyczarterować jacht
• akwen po którym mamy zamiar pływać
• rodzaj jednostki, czyli czy jest to jacht żaglowy a może katamaran
• ilości osób, która będzie płynęła
• od tego czy mamy własnego skippera czy musimy kogoś wynająć
• od tego ile kosztuje transport tam i z powrotem
• cen za postój w marinach ( w zależności wielkości jednostki – długości, lokalizacji mariny,
popularności turystycznej, standardu mariny
• cena paliwa
• cena za transfer lotnisko/hotel/marina
• wyżywienie (to czy robimy własną kuchnie czy stołujemy się w restauracjach)
• inne opłaty dodatkowe
• opłaty za różne wejściówki
• pamiątki
• wynajem samochodów, skuterów, rowerów
• paliwo do jachtu zużyte podczas rejsu (jacht dostajemy z pełnym bakiem i taki tez oddajemy)
• paliwo do wynajmowanego auta
• tankowanie wody
• kotwicowiska
• ponton
• parkingi za zaparkowane auto
• użytkowanie pontonu
• opłata za pościel i ręczniki
• sprzątanie jachtu (najczęściej obowiązkowe, około 40-80 € w zależności od wielkości jednostki).
W Chorwacji sprzątanie jachtu z reguły jest wliczone wraz z transitlog jako jedna opłata
• kaucja/ ubezpieczenie kaucji
• opłaty za dodatkowe opcje czarteru np. ONE WAY lub dodatkowe wyposażenie jachtu
• obowiązkowe opłaty administracyjne (różne w poszczególnych krajach) np. w CHORWACJI są to:
• TRANSIT LOG – zezwolenie na żeglugę
• TOURIST TAX – podatek turystyczny
W wypadku gdy wybieramy się na rejs po raz pierwszy, musimy również przewidzieć wydatki związane z zakupami chociażby ubraniowymi. Polecamy sklep Decathlon (nie jest to kryptoreklama), który posiada w swojej ofercie bardzo przystępne ceny inwentarzu żeglarskiego. Jeżeli jednak możemy pozwolić sobie na droższe zakupy, to na rynku jest wiele dostępnych firm, które oferują ubrania i sprzęt żeglarski chociażby Musto, Henry Loyd, Bakista, Hals itd.
Co potrzebujemy na rejs, z rzeczy których nie może zabraknąć załogantowi (uwaga nie jest to lista rzeczy do zabrania, tylko lista zakupowa)
Jak już obkupimy się w fajne ciuchy, to trzeba zadbać również o żywność. Z własnego doświadczenia wiemy, że najlepiej jest zrobić duże zakupy żywności, która się nie psuje np. w Selgrosie. Na pewno wyjdzie Was to taniej i szybciej. Jedzenie jest pakowane w duże paczki więc z całą pewnością starczy dla całej załogi. Nie wybierajcie się jednak do sklepu bez listy zakupów! – oczywiście możecie się wesprzeć naszą listą, która jest zamieszczona w dziale VADEMECUM . Logiczne jest to, że takie zakupy warto zrobić jak jedziecie autem lub autokarem na Chorwację, bo do samolotu nie ma sensu pchać się z dodatkowym bagażem. Koszt zakupów uzależniony jest od tego na co macie ochotę, jakie produkty wybierzecie i czy np. peklujecie jakieś mięsa wcześniej w domu.
Oczywiście rejs zawsze możemy wzbogacić o dodatkowe opcje, które z całą pewnością sprawią, że będzie jeszcze bardziej komfortowy ale podbije tez znacznie jego cenę końcową. Dodatkowo też płacimy za usługi kucharza i hostessy. Możemy skorzystać również z czarteru ONE-WAY. Armatorzy oferują dodatkowo internet na jachcie, komórki, zaprowiantowanie przed rejsem, wynajem auta czy organizacje dodatkowych atrakcji jak nurkowanie, quady, hostessy itd.
CENA CZARTERU – możemy ją sobie przeliczyć mniej więcej tak jak pokazuje przykład poniżej:
• miejsce na jachcie – cena od ok 300€ – do (nie ma górnej granicy)/za osobę
• pościel, ręczniki, koce – 10€/tydz
• paliwo do jachtu ok 50€ + w razie gdyby nie wiało to z jakieś 50€ zł dodatkowo za paliwo/tydz
• opłaty portowe ok 300 – 500€/tydz
• całodzienne wyżywienie od 15€ – do (nie ma górnej granicy)/za osobę
• usługi skippera – ceny opisane powyżej w dziale SKIPPER
• ubezpieczenie KL i NNW – może być bezpłatne wystarczy posiadać EKUZ
• TOURIST TAX – 1€/za osobę
• spinaker – 100-200€/tydz
• silnik do pontonu – 50-80€/tydz
• siatka zabezpieczająca dla dzieci i zwierząt – 50€
• internet na jachcie (1GB) – 20€ lub np. 10€ + zużycie
• sanitariaty w marinach – najczęściej w opłacie za marinę
• pies na jachcie – 50-100€
• sprzątanie jachtu – 100-150€
• TRANSPORT autokarem – POLSKA/Chorwacja – CHORWACJA/Polska
CENY w KONOBACH – Chorwackie knajpki
• lody – 8kn
• kawa – od 9-12kn
• platela serów – 45kn
• platera regionalnych szynek – 55kn
• chlebek z oliwą – 5kn
• ryba z grilla na 2 osoby – 240 kn
• kieliszek białego wina – 16-25kn
• kalmary – 50-68kn
• piwo – 15kn
• krewetki – 95kn
• spaghetti carbonare/bolonese – 55kn
• sok owocowy – 17kn
• bilet autobusowy – od 10-12kn
• zwiedzanie murów w Dubrowniku – 70kn
• zwiedzanie starego miasta w Dubrowniku – gratis
CENY za DOBOWY POSTÓJ Chorwacja za jacht 40 st:
• SKRADIN marina ACI – 70€
• TROGIR marina ACI – 70€, keja miejska – 50€
• PRIMOSTEN keja miejska – 60€ , na kotwie – 30€
• VIS keja miejska – 60€
• HVAR keja miejska – 60€, boja przy mieście – 30€
• ZRIJE – od 10-40€ – zależy w jakim pan jest humorze 🙂
MARINA i kotwicowiska
Wszelkie informacje o marinie możecie znaleźć po prostu w Google wpisując jej nazwę. Większość marin mamy również opisane na swojej stronie. Każda marina jest inaczej wyposażona. Zasada jest jednak ta sama – w momencie gdy podpływamy wypatrujemy człowieka, który wskaże nam miejsce parkowania jachtu. Kolejno idziemy z paszportami, pieniążkami i dokumentami do biura zameldować się. W marinie często mamy wszelkie udogodnienia tzn. prysznice, Internet, basen, car rent, biura nurkowe itp. Tankujemy wodę, podłączamy się pod prąd, a w niektórych można również zatankować paliwo. Warto kupić sobie wcześniej locje albo zapytać się o nie u agenta lub armatora aby mieć dokładne info. o marinach. Jeżeli chodzi o cennik marin, to najlepiej jest poszukać aktualnych na forach internetowych.
LINKI do MARIN chorwackich – http://www.yachting.hr/marine.php?jezik=pl
LINKI do MARIN najpopularniejszych – http://www.tawernaskipperow.pl/mariny.html
OPŁATY za postój w marinie – od czego zależą:
• opłaty za postój w marinie są zróżnicowane, w zależności od akwenu
• wielkości mariny
• odległości od centrum miasta/ atrakcji turystycznych
• sanitariatów
• długości/wielkości jachtu
OPŁATY za postój w marinie – co obejmują:
• dostęp do wody
• dostęp do prądu (na niektórych wyspach tylko w określonych godzinach)
• dostęp do sanitariatów
• czasami dostęp do Internetu
• w wiekszości marin jest dostęp do map pogodowych, ksera, czy skorzystania z internetu
BEZPIECZEŃSTWO na jachcie
Jachty i katamarany to bardzo bezpieczne środki transportu i wypoczynku na wodach morskich. Jeżeli tylko są odpowiednio serwisowane i sterowane, to polecamy taki rodzaj wypoczynku również z dziećmi. Dodatkowo katamarany mają maksymalne przechyły do 5 stopni i nie wywracają się.
Jakie elementy podnoszą bezpieczeństwo na jednostkach i na co warto zwrócić uwagę:
•  serwisowanie jachtów ( zaraz po sezonie)
•  sprawdzanie stanu technicznego jachtów w tym silnika po każdym czarterze
•  wyposażenie obejmuje pasy asekuracyjne „szelki”
•  kamizelki ratunkowe, również w rozmiarze dziecięcym z gwizdkiem, latarką, barwnikiem
•  ponton
•  siatki zamontowane wokół relingów dla bezpieczeństwa dzieci
• koła ratunkowe
• apteczka
• pneumatyczna tratwa ratunkowa
• race rakiety sygnałowe, pławki dymne tzw pirotechnika
• life liny do których się przypinamy podczas prac na pokładzie w trudnych warunkach i w nocy
• części zapasowe i narzędzia
• aktualne mapy i locje, sprawna łączność radiowa i nawigacyjna z aktualnymi programami
• rozsądny i doświadczony na akwenie rejsu morskiego skipper – nie rutyniarz
• zgrana i dobrze przeszkolona załoga zdająca sobie sprawę z tego czym jest żeglowanie jachtem i  jakie mogą wystąpić zagrożenia
Dobrą zasadą żeglarską której powinniście się podporządkować jest szkolenie przed rejsem. Tuż po wejściu na jacht, a już na pewno przed wypłynięciem w rejs – kapitan/skipper ma obowiązek  poinformować całą załogę o zasadach poruszania się na jachcie, bezpieczeństwie, bhp, środkach ratunkowych, obsługi żagli i wszystkich lin, zasadach zajmowania miejsca w tratwie ratunkowej, obsługi jachtowych urządzeń nawigacyjnych i łączności w niebezpieczeństwie. Powinien pokazać jak się zakłada kamizelkę ratunkową i najszybciej jak to możliwe po wypłynięciu przeprowadzić szkoleniowy manewr podejmowania człowieka, który mógłby oddalić się za burtę.
AWARIA podczas czarteru
W momencie gdy dojdzie do jakiejkolwiek awarii bezzwłocznie należy zadbać o bezpieczeństwo załogi i możliwie jak najszybciej zadzwonić do armatora, organizatora i do serwisu technicznego. Na jachcie zawsze znajdują się numery alarmowe, z których można skorzystać lub wezwać pomoc przez radio.
czyli po kolei
♦ ustalamy co się stało
♦ informujemy agenta, armatora, najbliższą Marinę w zależności od tego co się stało
♦ postępujemy tak aby nie powiększyć szkody
♦ jeżeli jest to możliwe nie podejmujemy się naprawienia usterki samodzielnie
najbardziej beznadziejnym przypadku kontaktujemy się z numerem alarmowym
REZYGNCJA z czarteru lub rejsu
Oczywiście, że tak. Warunki takiej rezygnacji zawsze zawarte są w umowie czarteru. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że rezygnacja z takiego czarteru wiąże się z określonymi konsekwencjami finansowymi np. utratą części, bądź całości wpłaconej kwoty.
Jak duża będzie to część jest uzależnione od tego czy wcześniej wykupiliśmy ubezpieczenie od REZYGNACJI z CZARTERU lub REJSU – OGÓLNE WARUNKI UBEZPIECZENIA od RR pobierz
w ostateczności mamy trzy wyjścia:
• można odsprzedać czarter innej załodze
• przełożyć na inny termin
• lub znaleźć osobę w zastępstwo
CHECK IN i CHECK OUT co to jest
CHECK IN – jest to przejęcie jachtu, sprawdzenie listy wyposażenia tego co jest napisane na liście ze stanem faktycznym. Sprawdzenie czy jacht nie został uszkodzony przez poprzednią załogę. CHECK IN zazwyczaj odbywa się w soboty w godzinach od 14 do 18 w zależności od armatora oraz tego ile załóg czeka na swój jacht. Uczulamy, że przy CHECK IN należy być cierpliwym gdy trzeba poczekać godzinkę, dwie czy siedem 😀 (żartujemy). Jednak nic straconego ponieważ w tym czasie część załogi może zająć się zaprowiantowaniem, albo można pozwiedzać np. marinę… UWAGA warto sfotografować cały jacht, oraz wszelkie obicia, zarysowania itp. aby mieć później dowody przy CHECK OUT, że to nie my wyrządziliśmy.
CHECK OUT – zdanie jachtu. Pamiętajcie, że jacht musi być zatankowany inaczej polecą nam z kaucji. Najlepiej zatankować w piątek gdy nie ma jeszcze takiej kolejki. Oddajemy jacht w takim stanie w jakim zastaliśmy. Po skończonym rejsie każdy czarterujący powinien zwrócić jacht sklarowany i posprzątany, z poziomem paliwa, jaki otrzymał przy przejęciu jachtu.Do obowiązków załogi należy wyrzucenie śmieci, zamiecenie, umycie naczyń, poukładanie wyposażenia tam gdzie było w dniu rozpoczęcia rejsu, złożenie wysuszonych kamizelek w przeznaczonych im miejscach. Zdanie jachtu zazwyczaj jest do godziny 10.00 rano w sobotę. Podczas CHECK OUT możemy spodziewać się nurka, który będzie sprawdzał dno naszego jachtu.
OPÓŹNIENIE zdania jachtu
Każda zwłoka w oddaniu jachtu naraża nas na niepotrzebne dodatkowe koszta. Pamiętajmy, że z dużym prawdopodobieństwem zaraz po Nas jacht wyczarterowała inna załoga i są wtedy 2 opcje albo muszą czekać na Nasz jacht albo armator zapewni im coś w zamian, ale wtedy my za to płacimy, jeżeli będzie wymagała tego sytuacja. Trzeba ustalać sobie tak trasę aby najpóźniej wrócić do mariny w piątek popołudniu. Jacht musi być zatankowany i w sobotę następuje jego zdanie do godz. 10.00 aby koło 14.00- 17.00 mogła go przejąć inna załoga, już wyczyszczonego i sprawdzonego pod względem technicznym. Więc generalnie jako odpowiedzialni żeglarze starajmy się nie dopuszczać do takiej sytuacji w szczególności gdy widzimy , że pogoda nam nie dopisuje.
WCZEŚNIEJSZE odebranie jachtu
Jeżeli jest to np. jeden dzień wcześniej to dobrze abyśmy sobie uprzednio zapewnili nocleg. Warto poinformować Nas tez o tym, wtedy będziemy mogli coś załatwić. Często mariny oferują nocleg na innym jachcie.
TANKOWANIE jachtu
Zasada jest jedna, jacht dostajemy zatankowany i zdajemy również zatankowany. Najlepiej jest jacht zatankować jeszcze w piątek. O ile to możliwe nie zostawiać sobie tej czynności na sobote rano, bo w sezonie trzeba często czekać z jakąś godzinę na swoją kolejkę. Gdyby nam się to jednak nie udało, to kwota zużytego paliwa zostanie ściągnięta z kaucji.
ŁADOWANIE urządzeń  elektrycznych na jachcie
jedno z pierwszych pytań brzmi czy mogę podłączyć ładowarkę do telefonu, laptopa, aparatu?
Tak! I to bez problemu.
Prąd 230V jest dostępny w marinie, po podłączeniu się jachtu do instalacji elektrycznej. Z kolei na każdym jachcie w czasie gdy silnik jest uruchomiony można podłączyć się do ładowania używając przetwornicy z 12V na 230V lub przez gniazdo zapalniczkowe – ładowarką samochodową.
Dlatego bez problemu można zabrać ze sobą również laptopa, prostownicę, golarkę, suszarkę, szczoteczkę elektryczną i inne sprzęty elektryczne (wiertarkę lub szlifierkę 😉
DZIECI na jachcie
Dzieci są rzecz jasna mile widziane na jachcie. Pamiętajcie jednak, że bez względu na wiek gdy dzieci zajmują miejsce do spania są liczone jak pełnoprawni członkowie załogi (to samo z miejscami siedzącymi w autokarze). Przed rejsem należy uprzedzić armatora, że na jachcie będzie z nami dziecko, wtedy będzie on mógł zostawić odpowiedni rozmiar kamizelki ratunkowej i założyć siatkę wzdłuż relingów, aby nic nie wypadło podczas chodzenia po pokładzie. Wiadomo, że gdy na jacht zabieramy dzieci to obieramy łatwiejszą trasę, staramy się nie pływać w nocy i zabieramy dużo zabawek aby miały się czym zająć.
ZWIERZĘ na jachcie
Zabieranie zwierzaków na jacht nie jest zabronione, jednakże uważamy iż jest to spory stres dla Naszego pupila i każdy sam musi sobie odpowiedzieć co jest dla niego lepsze. W momencie gdy my chłoniemy nowych ludzi, zapachy, tłum, przechyły itd. tak dla naszego psa czy kota może być tego zwyczajnie za wiele. Szczególnie zwracamy tu uwagę na chodzenie pupila po pokładzie gdzie nie ma za dużej przyczepności i na chorobę morską. Zanim wybierzemy się ze zwierzakiem na rejs, należy się upewnić u armatora czy oby na pewno zgadza się on na zabranie na pokład swojego jachtu. Polecamy artykuł do przeczytania o pupilach na jachcie:
http://www.sailnews.pl/content/view/789/31/  oraz  http://www.sailnews.pl/content/view/802/31/
MESA, KAMBUZ, KINGSTON, RUFA co to kurna jest
Dla wszystkich nowicjuszy tłumaczymy nieznajome nazewnictwo:
MESA – nic innego jak kuchnia połączona z salonem i stołem nawigacyjnym dla skippera
KAMBUZ – precyzyjniejsza nazwa kuchni
KAJUTY – to zamykane pokoje zawyczaj 2 osobowe
KOJE – łóżka podwójne małżeńsko/partnersko/ koleżeńskie lub pojedyńcze najczęściej piętrowe
KINGSTON – toaleta
KADŁUB – bryła jachtu
BURTY – ściany jachtu/połówki kaduba – prawa i lewa okreslane zawsze patrząc od rufy do dziobu
DZIÓB – przód
RUFA – tył
ZĘZA –  najniższa cześć jachtu w której czasami zbiera się woda
POKŁAD – sufit od wewnątrz/podłoga od zewnątrz – po wyszorowaniu już nie zapomnisz
KOKPIT – ze stolikiem, siedzeniami, bakistami i kołem sterowym w rufowej części jachtu
BAKISTY – schowki pod siedzeniami w kokpicie
KUBRYK – pomieszczenie dla załogi, rupiecie i szczotki lub nazwa konkurencyjnej firmy
ODBIJACZE – nadmuchiwane bańki służące ochronie jachtu przed kontaktem z czymś
CUMY – liny do przywiązania jachtu
KNAGI – uchwyty na pokładzie do których cymujemy jacht
SZOTY – olinowanie ruchome do obsługiwania żagli
KABESTAN – takie walcowate coś co ułatwia napinanie lin w tym szotów
KORBA – wajcha do obsługi kabestanu lub nazwa konkurencyjnej firmy
GROT, FOK, GENUA, SPINAKER, BEZAN, KLIWER, SPINAKER, APSEL … i wiele innych – żagle
MASZT – najdłuższa rura na jachcie
BOM – trochę krótrza i prostopadła do tej najdłuższej – uważaj na niego bo może Cię walnąć w łeb
WANTY – stalowe olinowanie stałe do podtrzmania masztu od stony burt
SZTAG i ACHTERSZTAG – to samo co wyżej tylko do dziobu i rufy
KIL – zawsze stopa wody pod nim
STOPA – około 30 cm
MILA MORSKA – 1852 m
SKIPPER/KAPITAN – inaczej Bóg – też może walnąć w łeb, a nie jest bomem
Jest tego trochę więcej, ale się nie zrażaj bo z czasem nawet nie będziesz wiedział kiedy się nauczyłeś po angielsku poczytasz sobie tu: LISTA WYPOSAŻENIA JACHTU pobierz
PROGNOZA pogody
Prognozę uzyskamy w marinie
Możemy zainstalować specjalne programy na swojego smartfona, tablet lub laptopa
Można się również kontaktować z naszym biurem, gdzie sprawdzimy Państwu każdą aktualizację
zobacz  art. o pogodzie dla żeglarzy – podstawy
CZARTER jachtu dłuższy lub krótszy niż tydzień
Wynajęcie jachtu na więcej niż tydzień jest możliwe – chociażby na 2 tygodnie jak to się robi np. płynąc na Karaiby, Seszele czy Polinezję. Są również niestandardowe oferty np. na 10 dni, trzeba nas jednak o takich planach uprzedzić odpowiednio wcześniej abyśmy mogli skontaktować się z armatorem i zapytać o dostępność jachty oraz warunki czarteru, gdyż z całą pewnością będzie się to wiązało z troszeczkę większymi kosztami. Nie można wynająć łodzi na mniej niż tydzień w sezonie tj. czerwcu, lipcu, sierpniu, a także na końcu maja i początku września. Sami rozumiecie zapewne iż są to najbardziej ruchliwe miesiące w roku i wszystkie agencje czarterowe mają pozamawiane terminy.
CZARTER jachtu w dzień inny niż sobota
Standardem jest, że czartery rozpoczynają się w sobotę i po 7 lub 14 dniach rejsu kończą również w sobotę. Jest to możliwe, aby wyczarterować jacht w innych dniach ale zazwyczaj wtedy gdy nie ma sezonu lub gdy armator nie ma obłożenia na wszystkie dostępne w swojej flocie jachty. Jest to więc kwestia do dogadania.
WACHTY na jachcie
Wachty na jachcie są bardzo praktycznym zabiegiem sprawiedliwego podziału zadań między członkami załogi. Tym sposobem nikt nie będzie poszkodowany ze względu na ilość pracy włożonej w np. gotowanie na jachcie, pomaganie przy rozwijaniu żagli itd. Najsprawiedliwiej jest wtedy gdy każdy robi na jachcie to w czym czuje się najlepiej. Pamiętajmy również o wachtach nocnych gdy stoimy np. na kotwicy.
OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE na jachcie
Jachty nie są przygotowywane specjalnie dla osób niepełnosprawnych, chyba że są to typowo czartery dla osób niepełnosprawnych np. ruchowo. Przed wyczarterowaniem jachtu u danego armatora warto wysłać mu zapytanie, który jacht będzie najdogodniejszy i czy być może nie posiadają jakiś udogodnień np. dodatkowych zabezpieczeń, windy, szerszego trapu itp. Z drugiej strony chodzi o pokonywanie barier tak jak w życiu, dlatego może to być bardzo dobra okazja, aby sprawdzić swój chart ducha w innym – obcym środowisku.
PARKING w marinach
Bez problemu można zostawić auto w marinie, warto jednak wcześniej zorientować się co z wolnymi miejscami i ile kosztuje taki postój. W Chorwacji jest to około 30-40 € za dzień.
ABC podstawowy sprzęt
Jest to podstawowy sprzęt do snookeringu – czyli maska, rurka i płetwy. Do kupienia w Polce lub na miejscu w danym kraju. W Polsce taki zestaw można już dostać za 78 -120 zł. Przed założeniem okularów warto wyszczotkować je pastą do zębów lub napluć aby nie parowały. Proponujemy także dokupienie pianki koszt około 60-80 zł np. w Decathlonie.
Z NAMI WYPŁAYNIESZ na szerokie wody !